Andra utgåvan med förord av Ann-Katrin Swärd, PhD i Specialpedagogik.
Antal sidor: 302
Format: 240 x 170 mm
Danskt band
Pris: Nu 169 kr + frakt: 49 kr för en bok, exkl. moms 6%.
Beställ i webbshopen. Den specialpedagogiska detektiven
Kan även beställas via LäroMedia Bokhandel AB, Bokus och Funka Mera.
Inledning
Under de dryga fyrtio år som jag arbetade som speciallärare i särskolan hände det mycket. Både på riksplanet och för mig som lärare. I den här boken berättar jag både om de stora förändringarna och de små vardagshändelserna som jag har upplevt. Den är skriven helt utifrån mig, mina erfarenheter, kunskaper och minnen. Jag har satt fokus på de positiva händelser som jag fått uppleva och även medverkat till. Jag vill inte verka skrytsam, för jag är ju svensk, och som sådan ska man inte framhäva sig själv. Till råge på det är jag västgöte, och då ska man inte förhäva sig. Så jag har skrivit den här boken med Jante på ena axeln och Luther på den andra, men jag har försökt tysta ner dem och satt munkavle på var och en. Så jag har tagit mig friheten att tänka, tycka och ha visioner. Som pensionär kan jag tillåta mig att ta ut svängarna. Så det är med andra ord ingen vetenskapligt formell skrift, men den bygger på lång beprövad erfarenhet och kan nog bidra till att alla hjul inte behöver uppfinnas på nytt. Och kanske kan den väcka nya tankar och idéer hos läsaren. All utveckling börjar med en tanke, så långt vi kan tänka så långt kan vi nå…
Alla namn på elever är påhittade. De vuxna har jag valt att inte namnge alls utan benämnt så som den vuxne, vårdarinnan, assistenten, läraren, personalen etc., för att inte någon ska känna sig förbigången, då jag inte kan nämna alla som jag haft att göra med under min långa yrkesverksamma tid. Det är bara några ”experter” som jag skrivit ut namnen på. Vissa exempel från verkligheten är något modifierade utan att påverka innebörden.
Recension:
Jag läser denna bok och funderar över varför den känns så rätt. När jag närmar mig slutet inser jag att det förmodligen är för att författaren och jag, till stor del delar värderingar och synsätt.
Det glädjer mig, för då känner jag att det arbetssätt som jag tillämpar dagligen och dessutom föreläser/undervisar om faktiskt är beprövat av andra med lång erfarenhet.
Boken jag läst är nu full med bokmärken i form av post-it-lappar, på viktiga sidor. Men det är ändå några saker som påverkat mig mest.
* Din beskrivning av att ni sällan/aldrig var oroliga över att få en ny elev i era grupper. Ny personal däremot, innebar alltid en viss försiktighet. Eleverna i gruppen kunde ofta, bara genom att träffa personen förmedla om det var en person som skulle fungera i gruppen eller inte.
* Din analys av hur läroplanerna har förändrats de senaste 40 åren. Tyvärr sällan till det bättre för dessa elever.
Stort tack till Margareta Lundkvist för att du generöst delar med dig av dina erfarenheter.
En bok jag varmt rekommenderar.
Maria Hellsten Att försöka förstå det som inte syns (Facebooksida)
Innehållsförteckning:
Första avsnittet
Ett historiskt perspektiv
Praktik
Janne
Lisa
Vårdhemmet
Olle
Lasse
Nytt jobb
Bosse
Verksamhetsträningen
Tillbaka till träningsskolan
Från barnet i glaskulan till autismspektrum
Autismklassen
Fragile-X
Sensomotorik
Lek & Lär Motorikcenter
Röris
Andra avsnittet
Första mötet med TEACCH
TEACCH-utbildning
TEACCH på vårt vis
Gustav
Kalle
Cilla
Struktur A och O
Struktur av miljö
Struktur av tid
Struktur av arbetsplats
Struktur av arbetsuppgifter och andra aktiviteter i skolan
Struktur av aktiviteter utanför skolan
Struktur av människorna runtomkring
Intressen och styrkor
Viktiga frågor som behöver svar
För vems skull?
Strukturera aldrig för strukturens egen skull
Förändringar
TEACCH
Tredje avsnittet
Förhållningssätt och bemötande
Traditionell barnuppfostran
Skilja på sak och person
Man har alltid med sig själv
Lågaffektivt bemötande
Välja sina krig
Fjärde avsnittet
Kommunikation
Sociala berättelser och seriesamtal
Pelle
Jenny
Konfliktlösning
Problemskapande beteende
Sparkar och slag – också kommunikation?
Arbetslaget
Idéer och självsvåldigt handlande
Kommunikationsverktyg
Lek och kommunikation
Femte avsnittet
Föräldrar och andra anhöriga
Syskon
Kontaktböcker
ITIS – Informationsteknik i skolan
Föräldramöten och utvecklingssamtal
ADL
Mat
Sömn
Kläder
Klippa hår och naglar
Personlig hygien
Toaletträning
Badhuset
Simning eller inte simning
Halliwick
Sjätte avsnittet
Känslor
Pelle och känsloboken
Pelle och tillsägelserna
Puberteten
Sexualitet
Sjunde avsnittet
Den viktiga leken
Katten Findus och Tuppen Ture
Stora lådan
Möt barnet där det befinner sig
Naturvetenskap
Bokslukaren
Utvecklingstrappan
På golvet
Emil sorterar och kategoriserar
Sandbord och vattenlek
Spegel spegel på väggen där
Utelek
Trygghetsnarkomanernas land
Mia lär sig gå
Gående barn går!
Åttonde avsnittet
PEP-bedömning
PEP i praktiken
Kunna be om hjälp
Räkna högt
AA-PEP
Elevobservationer
Åtgärdsprogram – undervisningsprogram – målprogram
Problemlösning med målprogram
Nionde avsnittet
Autismpedagogikutbildningen
Föreläsningsserie
NPF-konsulenten
Exempel från konsulenttiden
Pojken som slogs med dammsugaren
Läxor
Rättvisa
Kamratinformation
Skriva baklänges
Laddat föräldramöte
Rak kommunikation
Tourettes syndrom
Föräldrakontakter
Allt är inte som man kanske tror
Tionde avsnittet
Utredningar
Skilda uppfattningar
Studiedag för socionomer
Medicinering
Den lille vite också
Eleven med hörselkåporna
Ordets makt
Elfte avsnittet
Metoder
Pojken och glaskulorna
FMT
Intensiv träning
TEACCH
Tomateorin
Evidens och beprövad erfarenhet
Tolfte avsnittet
Specialintressen
Dinosaurier och rymden
Källsortering
Skelett
Magnetröntgenkamera
Vattnets kretslopp
Skyltar skyltar och flera skyltar
Från Taube till popband
Angry Birds
Engelska i bilverkstaden
Vilande på blomsterbädd
Trettonde avsnittet
Anpassningar
Anpassade vuxna
Plåtbehån
Anpassade läromedel
IPREM
Flexa & Mixa
Flexa & Mixa på två språk parallellt
Materialoteket
Filmning gånger tre
TV-serien Liv med autism
Läslyftet
Läroplanen baklänges
Skolinspektionen
Fjortonde avsnittet
Visst finns det barn med autism i förskolan
Ingen bortkastad tid
Fyraåringen som inget kunde
Flytta, flytta och flytta en gång till
Hålet i väggen
Sista lokalstriden
Vem ska sopa?!
Tålamodsburken
Sitt still i båten!